Poradenské služby
Program poradenských služeb Základní školy Lužec nad Vltavou
V naší škole je použita základní varianta poskytování poradenských služeb, bez nabídky činnosti školního psychologa a speciálního pedagoga. Tyto činnosti jsou zajišťovány v případě potřeby externě a tato spolupráce je v současné době naprosto vyhovující.
Poradenské služby ve škole jsou zajišťovány vedoucí poradenských služeb školy, výchovným poradcem a metodikem prevence, který úzce spolupracuje zejména s třídními učiteli, asistenty pedagoga a učiteli.
Tím se vytváří vnitřní systém komunikace všech, kteří se podílejí na péči o žáky nadané, na kariérovém poradenství, na péči o žáky cizince i o žáky s potřebou podpory ve vzdělávání. V neposlední řadě naše škola spolupracuje se specializovanými poradenskými pracovišti ve školství. Poradenské služby jsou poskytovány žákům, rodičům a pedagogickým pracovníkům.
Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené zejména na:
Program poradenských služeb
- poskytování podpůrných opatření pro žáky se SVP,
- sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
- prevenci školní neúspěšnosti,
- kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
- podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí
a s odlišnými životními podmínkami, - vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
- na průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi
a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení, - včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
- předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany
a diskriminace, - průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
- spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,
- spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními
- (pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra, střediska výchovné péče).
Práce s informacemi a důvěrnými daty
Informace a důvěrná data o žácích a jejich rodičích, o kterých se poradenští pracovníci dozvědí v souvislosti s výkonem své poradenské činnosti, jsou ochraňována v souladu obecného nařízení na ochranu osobních údajů neboli GDPR (General Data Protection Regulation).
Poradenští pracovníci školy zejména:
- zachovávají mlčenlivost o skutečnostech týkajících se osobních údajů žáků a zákonných zástupců žáků,
- zachovávají mlčenlivost o zdravotním stavu žáků,
- dbají, aby dokumenty týkající se osobních údajů žáka a zdravotního stavu žáka nebyly volně přístupné
Informovanost o poradenských službách školy
Program poradenských služeb ve škole je veřejně přístupný na webových stránkách školy nebo u vedení školy.
Poradenská činnost
- prevenci školní neúspěšnosti
- primární prevenci sociálně patologických jevů
- poradenskou podporu při volbě povolání a profesnímu uplatnění
- odbornou podporu při integraci a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků z jiného kulturního prostředí a žáků se sociálním znevýhodněním
- péči o vzdělávání mimořádně nadaných žáků
- péči o žáky s neprospěchem a vytváření předpokladů pro jeho snižování
- metodickou podporu učitelům
Metodické a informační činnosti
- metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků, integrace, individuálních vzdělávacích plánů, práce s nadanými žáky apod.,
- předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy,
- poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům,
- shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů,
- vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržených a realizovaných opatření.
Specializovanou metodologickou činnost v oblasti pedagogiky a psychologie
- odborná pomoc žákům při vyhledávání vhodných stylů učení,
- odborná intervence u žáků se specifickými poruchami učení a chování,
- řešení problémových situací,
- vyhledávání mimořádně nadaných žáků – participace na úpravách jejich učiva,
- odhalování šikany, projevů diskriminace, nepřátelství nebo násilí a jiných negativních jevů ve škole.
Činnost v oblasti prevence rizikových jevů
- Hlavním úkolem prevence rizikových jevů je snaha o vytváření takové psychické a sociální atmosféry ve škole, která minimalizuje možnost stresů a umožňuje včasné rozpoznání nedostatků v chování žáků, šikany, sociální nezralosti, nedostatečného vlivu rodiny a formování odmítavého postoje žáků k drogám a jiným návykovým látkám. Úkolem preventivy (a všech pedagogických pracovníků) je v případě potřeby zabezpečit žákovi pomoc.
Strategie předcházení školní neúspěšnosti
- Školní neúspěšnost je vážným problémem, jehož řešení si vyžaduje náročnou práci se žákem a často také s rodinou žáka. Bývá důsledkem individuálních rozdílů v osobnosti žáků, v jejich výkonnosti, motivaci i jejich rodinné výchově. Neprospěch je často způsoben souborem příčin, které je třeba dobře rozpoznat.
- Nejčastěji má na školní úspěšnost nebo neúspěšnost vliv:
- osobnost žáka – snížená inteligence, nedostatečná paměť, emoční labilita, nízká odolnost vůči zátěži, poruchy učení, poruchy chování a jiné zdravotní komplikace žáka, neochota k učení
- nepodnětné rodinné prostředí, žáci ohrožení sociálně nežádoucími jevy, problémy ve vztazích v rodině nebo ve škole (mezi kamarády, ve třídě, vztah s učitelem)
Řešení školní neúspěšnosti
- Možná opatření volíme individuálně na základě diagnostiky a zjištěných potřeb žáků:
- poruchy učení a chování, jiná zdravotní omezení a znevýhodnění: kompenzace nedostatků s pomocí speciálně pedagogických metod a postupů na základě doporučení z PPP nebo SPC, integrace žáka a vytvoření IVP.
- odchylka v celkové úrovni inteligence: žáku bude stanoveno základní učivo, které po něm bude požadováno podle jeho možností a schopností, vhodné metody práce, motivace – zažití úspěchu, možnost opravit si známku, individuální konzultace ve vyučování i mimo něj, spolupráce s PPP – integrace na základě IVP a realizování dalších podpůrných opatření doporučených poradnou.
- žáci, jejichž neúspěšnost souvisí spíše s jinými faktory – sociálně znevýhodnění: motivace žáka k učení, spolupráce s rodinou, vytvoření podmínek pro domácí přípravu i ve škole ve volných hodinách, přístup k internetu ve škole, práce s klimatem třídy
- žáci s vysokou absencíjsou také často ohroženi sklouznutím do školní neúspěšnosti: včas žákům nabídnout podporu při zvládnutí zameškané látky – plán dostudování učiva a termíny doplnění hodnocení, konzultace s žákem a rodiči, kde se domluví harmonogram a různé způsoby podpory dítěte
Postup při řešení školní neúspěšnosti – podpůrný program
- Hlavním opatřením je jednoznačně zvýšená spolupráce s rodiči.
- V průběhu září píší žáci pátého až devátého ročníku vstupní testy z matematiky a českého jazyka. Na základě výsledků je zvoleno vhodné opakování a doučování žáků.
- V průběhu měsíce září se uskutečňuje test připravenosti žáků k přijímacímu řízení na SŠ a na základě výsledků jsou zvoleny postupy příprav na SŠ.
- Ve po třetím čtvrtletí školního roku jsou vyhodnocovány výsledky vzdělávání a na jejich základě je připraven plán dělených hodin matematiky a českého jazyka pro další školní rok.
- Konzultace prospěchu se zákonnými zástupci žáka probíhají průběžně po celý školní rok. Učitelé kontrolují možná zhoršení prospěchu po celý školní rok.
- Při zhoršení prospěchu žáka je, podle zájmu, možné využít individuální konzultaci žáka s výchovným poradcem (případně rodičů, žáka a VP) – diagnostika školní neúspěšnosti a poradenství (např. nastavení podpory při učení, zjištění učebních stylů).
- Pokud se situace nezlepšuje, může být žákovi nabídnut podpůrný plán – plán pedagogické podpory
- Po třech měsících je vyhodnocena efektivita plánu. Plán je živý dokument a škola preferuje průběžná vyhodnocování (například po uzavřené kapitole).
Podpůrný plán
Podpůrný plán pro žáky se školní neúspěšností sestavují učitelé individuálně. Konzultují (informuji) zákonné zástupce a žáka, vedou záznamy o průběhu podpory.
Formy a metody práce využívané učitelem
- Pro úspěšnost Podpůrného programu jsou podstatné především formy a metody práce využívané učitelem, ke kterým patří zejména:
- podpůrný studijní plán, tj. stanovení přiměřeného obsahu učiva – učitel stanovuje obsah učiva určený k osvojení v rozsahu, který odpovídá žákovým vzdělávacím možnostem (intelektovým i sociálním).
- zadávání pravidelných úkolů vycházejících ze stanoveného obsahu učiva, tj. podpůrného plánu – zadání práce pro domácí přípravu – dílčí úkoly odpovídající žákovým vzdělávacím možnostem,
- možnost plnit zadané úkoly v rámci volných hodin ve škole, možnost doučování
- užívání podpůrných aktivit– oznámení písemné práce, stanovení termínu zkoušení z konkrétního učiva, umožnění opakovaného opravného pokusu
- používání podpůrných pomůcek při samostatné práci – přehledy, tabulky, kalkulačky, nákresy, aj. dle charakteru předmětu, které pomohou žákovi lépe se orientovat v učivu
- individuální práce se žákem v rámci individuálních konzultací i v rámci vyučovací hodiny – pomoc žákovi odstranit výrazné mezery v učivu, podpora při výuce při výkladu nového učiva
- doučování
– Pokud se podaří podpořit žáky tak, aby nebyli školsky neúspěšní a nepropadali, zamezí se i předčasným odchodům žáků z dalšího vzdělávání. Opakování ročníku je však nadále nutné při selhání všech výše zmíněných podpůrných opatření.
Časová dostupnost služeb
S každým pracovníkem školy si lze individuálně dohodnout termín konzultační hodiny.
Výchovný poradce a metodik prevence je k dispozici zákonným zástupcům po tel. domluvě v budově školy. Žáci školy mohou služeb výchovného poradce a metodika prevence využít kdykoliv po předchozí osobní domluvě.
Závěrečná ustanovení
Tento Program poradenských služeb ve škole je závazný pro všechny zaměstnance školy.
Kontakty na pracovníky školy: Kontakty na pracovníky školy
Tým pedagogů zajišťující poradenské služby
- Výchovný poradce – Mgr. Barbora Kuňa Prchalová
- Školní metodik prevence – Mgr. Iveta Králová Fonioková
- Vedoucí týmu poradenských služeb školy – Mgr. Ivana Ševčíková
- Třídní učitelé
- Zástupkyně ředitelky školy Mgr. Jana Velická, Mgr. Marta Liška Landová
- Ředitelka školy – Ing. Pavla Kopeluková